Toyota Celica

Een tijdloze klassieker

De Toyota Celica is geen gewoon voertuig; het is een icoon dat generaties heeft geïnspireerd en nog steeds een blijvende indruk maakt op autoliefhebbers over de hele wereld. En ben jij op deze pagina terechtgekomen? Dan is de kans groot dat je – net zoals ik – een rasechte  autoliefhebber bent. Dus op deze pagina vertellen we je met veel plezier wat meer over de wereldberoemde Toyota Celica.

Toyota Celica Liftback 2.0

Back to the ’70: De eerste generatie Toyota Celica

We reizen terug naar het 1970, toen de eerste generatie het daglicht zag. Deze werd geïntroduceerd op de de Tokyo Motor Show. In een tijdperk van verandering en een groeiende liefde voor sportieve auto’s, waaide deze tweedeurs sedan als een frisse wind door de autowereld. Het ontwerp was slank, elegant en de scherpe lijnen benadrukten het sportieve karakter van deze auto. Geen brute krachtpatser zoals de concurrerende Ford Mustang uit 1964, maar eerder een sportieve, elegenta wagen die de nadruk legde op stijl en rijplezier.

Wat de eerste generatie Celica onderscheidde, was zijn vermogen om zowel prestaties als betrouwbaarheid te bieden. Toyota, bekend om zijn duurzaamheid, bracht diezelfde betrouwbaarheid naar de sportieve markt. De 1.6-liter viercilindermotor van de Celica leverde voldoende vermogen om de adrenaline te laten stromen, terwijl de betrouwbaarheid ervoor zorgde dat bestuurders zorgeloos konden genieten van hun rijervaring.

Er waren in de beginjaren twee verschillende modellen. Enerzijds had je het originele model met de typische aflopende neus, alleen voor de coupé. En later kwam daar ook het model met platte neus bij, die dan weer een iets langere wielbasis had. 

Een tweede generatie begin jaren ’80

De autowereld stond niet stil, waardoor dus ook Toyota niet kon achterblijven. Naarmate de jaren verstreken, evolueerde de Celica naar een tweede generatie met zowel als coupé en liftback. Er kwam enkele jaren later zelfs een cabrioletuitvoering op de markt, waarvan er zo’n 2000 geproduceerd werden: de SunChaser

Celica op z’n best tussen 1981–1985

In de daaropvolgende decennia ging de Toyota Celica door verschillende transformaties, altijd aangepast aan de eisen van de tijd en de veranderende smaak van bestuurders. De derde generatie Celica’s kregen meteen een flinke facelift, met opvallende klapkoplampen, opnieuw ontworpen voorgril, een voorspoiler en nieuwe achterlichten. De wagen werd op deze manier een icoon van de jaren ’80. 

De vierde generatie Celica’s

Met zijn gestroomlijnde carrosserie, krachtige motoren en geavanceerde ophangingssysteem werd de vierde genertie Celica een favoriet onder liefhebbers van rally en circuitracen. Toyota’s betrokkenheid bij motorsport, met de Celica als vaandeldrager, verstevigde de reputatie van het merk als een serieuze speler in de autosportwereld. Hun debuut kwam er op het wereldkampioenschap rally (WRC) in 1988.

Wat maakt deze wagens zo bijzonder? 

Elke generatie Celica was een weerspiegeling van zijn tijd, maar behield altijd de kernwaarden die het tot een Toyota maakten.

De technische aspecten maakten van deze wagen niet alleen  een lust voor het oog maken, maar ook een waar genot om te besturen. Een van de kenmerken die de Toyota Celica zo aantrekkelijk maakte, was de balans tussen vermogen en wendbaarheid. Zelfs de vroegste modellen hadden al een uitgebalanceerd chassis en een ophangingssysteem dat zorgde voor responsieve handling.

De motoren van de Celica waren altijd zorgvuldig ontworpen om heel wat vermogen en efficiëntie te bieden. Of je als bestuurder nu ontspannen reed door de stad of jezelf op de limiet duwt op bochtige wegen in de bergen, de Toyota Celica was altijd in zijn element. 

Een ander aspect dat de Celica onderscheidde, was zijn aerodynamisch ontwerp. Elke lijn en bocht was niet alleen een esthetische keuze, maar diende ook om de luchtweerstand te verminderen en de stabiliteit op hoge snelheden te verbeteren. Dit maakte de Celica niet alleen snel op rechte stukken, maar ook uiterst capabel in bochten, wat het tot een veelzijdige sportauto maakte.

Binnenin de Celica vind je een cockpit die ontworpen is met de bestuurder in gedachten. De zitpositie is perfect afgestemd op het gevoel van controle, terwijl de ergonomie van het dashboard ervoor zorgt dat alle bedieningselementen binnen handbereik zijn. Het interieur was altijd doordrenkt met een sportieve sfeer, maar zonder concessies te doen aan comfort. Of je nu een lange reis maakt of een paar snelle rondjes op het circuit rijdt, de Celica was – en is – altijd een genot is om in te vertoeven.

Toyota Celica in de autosport

Vanaf het begin heeft de Celica een rol gespeeld in verschillende racecompetities over de hele wereld. Zijn successen in rally’s en op het circuit hebben bijgedragen aan de reputatie van Toyota als een merk dat niet alleen betrouwbare auto’s produceert, maar ook voertuigen die kunnen concurreren op het hoogste niveau van de autosport.

De rallywereld werd verliefd op de Celica vanwege zijn wendbaarheid en prestaties op verschillende terreinen. Met iconische rijders achter het stuur heeft de Toyota Celica triomfen gevierd op enkele van de zwaarste rallyparcours ter wereld. Het is een eerbetoon aan de duurzaamheid en het vakmanschap van Toyota dat de Celica nog steeds wordt herinnerd als een van de grootheden in de rallygeschiedenis.

Op het circuit heeft de Celica eveneens zijn stempel gedrukt. Met krachtige motoren, geavanceerde aerodynamica en een chassis dat uitdaagt tot de limiet, heeft de Celica zich bewezen als een geduchte concurrent in verschillende raceklassen. Zijn successen hebben niet alleen bijgedragen aan de trofeeënkast van Toyota, maar hebben ook de technologische ontwikkeling van de straatversies beïnvloed.

FAQ’s

Tot slot beantwoord ik nog graag enkele vragen die ik vaak krijg over de Toyota Celica

Hoeveel kost een Toyota Celica?

Omdat het enkel nog om tweedehandsexemplaren gaat, is de prijs afhankelijk van verschillende factoren. Het modeljaar speelt een rol, zo stellen we over het algemeen he ouder de wagen, hoe goedkoper. Daarnaast zijn wagens met een lagere kilometerstand zijn doorgaans duurder. De krachtigere of meer zeldzame uitvoeringen kosten doorgaans meer en uiteraard kosten ook wagens in topconditie meer dan exemplaren met schade, blutsen of mankementen.

Hoeveel pk heeft een Toyota Celica? 

Het aantal pk’s van een Toyota Celica hangt af van het modeljaar en de uitvoering.

1994-1999: 1.8i: 85 kW (116 pk) / 1.8i 16v: 105 kW (143 pk)
1999-2002: 1.8 VVT-i: 105 kW (143 pk)
2002-2006: 1.8 VVT-i: 143 pk / 1.8 VVTL-i (T-Sport): 192 pk

Naast deze modellen, is er ook de Toyota Celica Ultimate Celica Concept met een 2.1 liter motor van 500 pk, maar deze is nooit in productie gegaan.

Om de exacte pk’s van een Toyota Celica te bepalen, is het dus belangrijk om te weten om welk modeljaar en uitvoering het gaat.

Je kunt de technische specificaties van een Toyota Celica vinden op websites zoals:

AutoWeek: https://www.autoweek.nl/
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toyota_Celica

Oldtimer Gebruiksbeperkingen

Wees je er ook van bewust dat het gebruik van oldtimers voor onderstaande zaken verboden is:

  • Je mag een oldtimer niet gebruiken voor commerciële doeleinden: elk gebruik dat gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin.
  • Ook voor professioneel gebruik mag je een oldtimer niet gebruiken: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering.
  • Oldtimer kopen voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer af te leggen? Ik denk het niet. Ook dit is bij wet verboden.
  • Bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
  • Gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.

Een Toyota Celica kopen

Ben je na het lezen van dit artikel helemaal overtuigd en klaar om over te gaan tot de aankoop van je Celica? Ontdek dan zeker onze collectie oldtimers, want ik ben ervan overtuigd dat er iets tussen zit dat perfect bij jou past. Voor eventuele vragen, aarzel niet om me een mailtje te sturen op info@toyota-holvoet.be of bel me op 052 21 20 69. Bij ons kan je zeker jouw ‘nieuwe’ oldtimer kopen. 

Momenteel hebben we deze Toyota Celica’s te koop:

Een afspraak maken?

Ben je op zoek naar meer informatie rond de onvergetelijk Toyota Celica? Dan kun je steeds terecht bij mij. Ik ben Dominique, een oldtimerfanaat in hart en nieren. Bel me op 052 21 20 69.